Bij EDUprompt werken we met inachtneming van de AI act en wettelijke regelingen. We leggen hieronder uit op welke wijze we dit doen.
Wil je weten hoe je AI toepast in de les, voor lesondersteuning, toetsen, bijvoorbeeld het nakijken van toetsen en het formatief handelen, of het drieslagmodel met AI in de klas? Volg onze online cursussen.
Wil je weten hoe je dit toepast kan worden in de les, en vooral hoe je aan ouders uitlegt wat, hoe en waarom je het doet? Download dan onze whitepaper en lees over AVG, en bekijk voorbeelden.
De AI Act is een voorstel van de Europese Commissie om een regelgevend kader te creëren voor de ontwikkeling, inzet en gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de Europese Unie. Dit voorstel richt zich op het waarborgen van de veiligheid en de fundamentele rechten van burgers en het bevorderen van de invoering van AI. Met betrekking tot de output die AI-systemen zoals we bij Eduprompt genereren, zijn er verschillende uitdagingen die kunnen ontstaan in het kader van de AI Act. Hier willen we je uitleg over geven.
Duidelijkheid en Transparantie: Het moet voor leerkrachten en andere gebruikers duidelijk zijn hoe het AI-systeem de output genereert en welke principes het volgt. Dit helpt bij het beoordelen van de geschiktheid en betrouwbaarheid van het materiaal.
Accuratesse en Kwaliteit van Informatie: Lesmateriaal moet feitelijk correct en van hoge educatieve kwaliteit zijn. Fouten of misverstanden die door de AI worden geïntroduceerd, kunnen een negatieve invloed hebben op het leren van studenten.
Menselijk Toezicht: Leerkrachten en educatieve professionals moeten toezicht houden op het door AI gegenereerde lesmateriaal om de relevantie en nauwkeurigheid te waarborgen. Dit vereist een zekere mate van AI-geletterdheid van de docenten.
Privacy: Bij het genereren van gepersonaliseerd lesmateriaal moet de privacy van de leerlingen worden gerespecteerd. Geen persoonlijke gegevens mogen zonder toestemming worden verwerkt.
Intellectueel Eigendom: Het moet duidelijk zijn wie de rechten bezit van het door AI gegenereerde materiaal en onder welke voorwaarden het gebruikt mag worden.
Toegankelijkheid: Het lesmateriaal moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen, inclusief die met leerstoornissen of andere beperkingen.
Naleving van de Regelgeving: Scholen en onderwijssystemen moeten ervoor zorgen dat het gebruik van AI voor het genereren van lesmateriaal voldoet aan de Nederlandse en Europese regelgeving.
Verantwoordelijkheid: Er moet duidelijkheid zijn over de verantwoordelijkheid voor het AI-systeem en de output ervan. Bij fouten moet duidelijk zijn wie aansprakelijk is.
Duurzaam Gebruik: Het gebruik van AI in het onderwijs moet duurzaam en ethisch zijn, met aandacht voor de lange-termijneffecten op studenten en het onderwijssysteem.
Wil je meer weten? Volg dan onze online cursus AI-geletterdheid op deze site.
Bij het implementeren van AI-tools zoals ChatGPT in het speciaal onderwijs kunnen beleidsmakers, Eduprompt en onderwijsprofessionals samenwerken om ervoor te zorgen dat de AI act kan worden nageleefd. Bovenaan staat dat AI een positieve bijdrage levert aan de educatieve ervaringen in het speciaal onderwijs. Dit vinden we ontzettend belangrijk.
AI kan het toetsen in het basisonderwijs verbeteren door:
Toepassing van AI in het onderwijs raakt regelingen van aanvullend recht. Dat betekent dat daar gemakkelijk en doorgaans per contract van kan worden afgeweken, zoals de regelingen van het Auteurswet en het Databankenrecht.
De regels over de bescherming van persoonsgegevens (AVG) vormen mogelijk een knelpunt. De aard van de persoonsgegevens in het onderwijs én het karakter van AI gaan (juridisch gezien) slecht samen, en de toepassing van de AI act zal dit voor een groot deel regelen. Uiteraard verandert dit als de te gebruiken gegevens geen persoonsgegevens meer zijn. We voorkomen bij EDUPrompt op dit moment de directe interactie van leerlingen met AI.