EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
Als leerkracht heb je het razend druk. Lesgeven, oudergesprekken, toetsen nakijken, vergaderen, cijfers invoeren en andere administratieve werkzaamheden vullen je dag. Deze taken, die vaak niet tot het primaire proces lesgeven) behoren, nemen veel tijd in beslag. Bovendien gebruik je hierbij diverse ICT-systemen, volg je specifieke richtlijnen of procedures en raadpleeg je verschillende documenten. Je maakt digitaal ‘overuren’ om alles bij te houden. Techniek verandert, programma’s komen en gaan, en documenten verouderen snel. Uit onderzoek blijkt dat we hierdoor veel tijd kwijt zijn aan zoeken zonder het gewenste resultaat te vinden. Dit is uitermate frustrerend en tijdrovend en draagt bij aan werkdruk en stress.
Dat kan vast anders en beter, toch?
Precies deze vraag leefde bij Derek Laout en Jim Onverwagt van stichting Talent Primair. Met de komst van ChatGPT heeft kunstmatige intelligentie een enorme boost gekregen. Slimme programma’s en krachtige dataverwerking (via prompting) maken nu veel mogelijk wat voorheen als utopisch werd beschouwd. Een aanzienlijke verbetering in het datalandschap is de mogelijkheid om te werken met een zogenaamde vector database. Op basis van Retrieval-Augmented Generation (RAG) kun je zelf een mini-chatbot bouwen die alleen communiceert met (lokale) documenten die je zelf beheert. Door een goede prompt, de juiste parameters en chunks creëer je een eigen (betrouwbare) omgeving waarbij je ongestructureerde documenten vindbaar kunt maken.
Deze omgeving zorgt ervoor dat de leerkracht niet meer hoeft te zoeken op het internet of in de eigen intranetomgeving, maar via een chatmenu een vraag kan stellen. De AI-assistent geeft vervolgens antwoord op basis van de documenten in de vector database. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van de output en de transparantie (of verklaarbaarheid) van de input of herkomst van informatie.
Talent Primair heeft veel bestanden opgeslagen in een digitale omgeving (intranet) denk aan bijvoorbeeld kwaliteitskaarten. In deze bestanden staat belangrijke informatie voor medewerkers, zoals beleidszaken, arbeidsvoorwaarden en praktische afspraken. Denk bijvoorbeeld aan wat een collega moet doen als ze zwanger is, bij wie directeuren bestellingen kunnen doen of wat er moet gebeuren als je een audit of schoolbezoek krijgt. Het is makkelijk om hierin te verdwalen, vooral omdat je deze informatie slechts af en toe nodig hebt. Samen met EDUprompt heeft Talent Primair deze omgeving in kaart gebracht, opgeschoond en gestructureerd, zodat de documenten door het AI-systeem kunnen worden gelezen en geïnterpreteerd.
Met de juiste prompts en parameters zijn alle kwaliteitskaarten in de chatbot opgenomen, uiteraard na controle op persoonsgegevens en andere gevoelige data. Sommige persoonsgegevens wil je immers niet delen. Het resultaat is dat medewerkers veel sneller en directer antwoord krijgen op vragen en direct een verwijzing naar de bestanden waar alles te vinden is. De chatbot geeft ook aan uit welk document de informatie is of waar er nog weer informatie is te vinden. Zo fungeert de chatbot als Single Point of Contact (SPOC).
Oude chatbots (versie 1.0) hebben geen heel goede reputatie. Dat zijn immers voorgeprogrammeerde robotjes die als een vangnet de supportafdeling moesten ontlasten. De normale reflex is dan: ‘Geef mij alstublieft een medewerker die achter de chatbot zit’. Uiteindelijk kan een idee nog zo mooi zijn, het is de leerkracht en/of medewerker die met de chatbot moet gaan werken. Niets zo verraderlijk als de veronderstelling van een goed werkende oplossing. Zeker als een oplossing nieuw is en gebaseerd op AI. Dat maakt dat de nieuwe chatbot met de juiste begeleiding geïmplementeerd moet worden. Deze acceptatietest is cruciaal en vraagt wat geduld en aandacht. Daarom is Talent Primair met kleine stapjes deze nieuwe techniek aan het implementeren. Eerst het bestuurskantoor, dan de i-Coaches, de directeuren en tot slot alle medewerkers.
Verzuipen jouw collega’s ook in de bestanden en wil je de AI-assistent ook uitproberen? Plan een meeting in via deze link. We bespreken graag hoe we je kunnen helpen met het terugdringen van werkdruk en het verbeteren van efficiëntie!
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
Interactieve video’s met ELAI. Hoe kun je AI inzetten in de vorm van interactieve video’s? Stap 1: EDUprompt jouw quiz voor jouw schoolteam of klas en bepaal de inhoud van jouw interactieve video. Stap 2: kloon jouw stem. Stap 3: van cartoon-figuren tot ‘echte’ personen. Selecteer jouw avatar. Stap 4:
Uit onderzoek weten we dat er een aantal onderdelen cruciaal zijn om het leesplezier te bevorderen en daarmee de leesvaardigheid te verbeteren. Lees hoe AI hierin ondersteunt.