leesplezier_in_jouw_klas_vergroten_met_ai

Het leesplezier vergroten in jouw klas?
Lees verder en doe mee met ons onderzoek!

“De leesvaardigheid van jongens is systematisch en substantieel slechter dan die van meisjes en de verschillen tussen scholen zijn zeer groot. Scholen met vergelijkbare populaties leerlingen laten zeer uiteenlopende prestaties zien. Scholen met vooral leerlingen uit sociaal economisch lagere milieus doen het relatief slecht. Een situatie die bijdraagt aan de toenemende kansenongelijkheid.”

– (bron: Dalende ‘Leesvaardigheid’: een herinterpretatie van Bosman, Cihangir en Bootsma)

Leesplezier vergroten doe je met AI ollie een chatbot van eduprompt
Uit onderzoek weten we dat er een aantal onderdelen cruciaal zijn om het leesplezier te bevorderen en daarmee de leesvaardigheid te verbeteren (bron: leraar24). Een belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld het toevoegen illustraties (en strips) bij tekst om een stimulerende leesomgeving te creëren. De illustraties ondersteunen het verhaal en prikkelen de nieuwsgierigheid. Dit bevordert het leesplezier.

Los even van de vraag of je na het maken (arrangeren) het lesmateriaal in papieren vorm of een digitale variant voorschotelt aan de leerling, is het heel veel werk om dit voor de leerling klaar te zetten (#werkdruk). Dan ben je weer overgeleverd aan een methode, en dan zijn we weer terug bij af (#lubach).

Althans, dat was zo. Inmiddels zijn we zo ver dat we met behulp van kunstmatige intelligentie en gepersonaliseerde chatbots met enkele muisklikken een en ander kunnen genereren (lees een stimulerende leesomgeving maatwerk en engagement).

Daarom: ontdek nu Ollie!

samen met enkele leerkrachten van een aantal betrokken scholen, hebben we een start gemaakt met het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het in kaart brengen van andere oplossingen om het leesplezier te vergroten door een aantrekkelijke leesomgeving. Hoe dan?

  • We hebben een chatbot ingericht voor kinderen uit groep 6
  • We hebben een aantal bronnen toegevoegd waar de AI mee praat, waaronder een lijst met woorden (woordenschat) die de kinderen in dat jaar moeten beheersen (kennen/kunnen)
  • De chatbot in een interactieve omgeving die de dialoog met de leerling aan gaat
  • De leerling hoeft niet in te loggen en de chatbot draait op GPT-4.0
  • De leerling geeft aan waar hij meer van wil weten, de chatbot geeft de context en de opdrachten.

Dat ziet er als volgt uit:

    • Een afbeelding behorende bij de interesse van de leerling (incl. content policy)
    • Stuk tekst over de afbeelding (lengte aanpasbaar)
    • Een drietal vragen over de afbeelding en de tekst die de leerling beantwoordt
    • De chatbot kijkt de antwoorden na en corrigeert waar mogelijk (ook op spelling en grammatica)
    • De chatbot vraagt om nieuwe onderwerpen en is afgesteld op een kwartier (15 minuten)
    • De tekst is aanpasbaar, net als de moeilijkheid en woordenschat
    • Gegenereerde foutjes (nu nog in de demo) zijn niet heel erg, want in de dialoog wordt de leerling gevraagd even met de juf of meester contact op te nemen (bij twijfel)

Dat moeten we onderzoeken

Het voordeel van deze methodiek is dat de leerling zelf kan aangeven waar hij meer over wil lezen, de bouwstenen voor succes en leesplezier automatisch worden gegenereerd, de tekst ook nog eens kan worden ingesproken of voorgelezen (zowel in het Nederlands als in elke andere taal). De vraag is nu of deze omgeving ook daadwerkelijk een bijdrage levert aan het bevorderen van de leesvaardigheid: en dat moeten we onderzoeken! De eerste ervaringen zijn veelbelovend. Het is een supersimpel concept en is los van extra training of dure leermiddelen NU beschikbaar. Morgen doen! Want lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen. Wil je een voorbeeld zien van een opdracht? Klik hier voor een dialoog of ga met ons in gesprek…
Kind speelt met AI - schaakspel - EDUprompt

Benieuwd naar wat AI kan betekenen voor jouw onderwijs?

Vaak gelezen EDUprompt blogs:

ELAI, beste online avatar generator met behulp van AI lesmethodes ontwikkelen en interactieve video's creëren
Blog

Interactieve Video met ELAI

Interactieve video’s met ELAI. Hoe kun je AI inzetten in de vorm van interactieve video’s? Stap 1: EDUprompt jouw quiz voor jouw schoolteam of klas en bepaal de inhoud van jouw interactieve video. Stap 2: kloon jouw stem. Stap 3: van cartoon-figuren tot ‘echte’ personen. Selecteer jouw avatar. Stap 4:

Lees meer »