Het leesplezier vergroten in jouw klas?
Lees verder en doe mee met ons onderzoek!
“De leesvaardigheid van jongens is systematisch en substantieel slechter dan die van meisjes en de verschillen tussen scholen zijn zeer groot. Scholen met vergelijkbare populaties leerlingen laten zeer uiteenlopende prestaties zien. Scholen met vooral leerlingen uit sociaal economisch lagere milieus doen het relatief slecht. Een situatie die bijdraagt aan de toenemende kansenongelijkheid.”
– (bron: Dalende ‘Leesvaardigheid’: een herinterpretatie van Bosman, Cihangir en Bootsma)
Los even van de vraag of je na het maken (arrangeren) het lesmateriaal in papieren vorm of een digitale variant voorschotelt aan de leerling, is het heel veel werk om dit voor de leerling klaar te zetten (#werkdruk). Dan ben je weer overgeleverd aan een methode, en dan zijn we weer terug bij af (#lubach).
Althans, dat was zo. Inmiddels zijn we zo ver dat we met behulp van kunstmatige intelligentie en gepersonaliseerde chatbots met enkele muisklikken een en ander kunnen genereren (lees een stimulerende leesomgeving maatwerk en engagement).
Daarom: ontdek nu Ollie!
samen met enkele leerkrachten van een aantal betrokken scholen, hebben we een start gemaakt met het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het in kaart brengen van andere oplossingen om het leesplezier te vergroten door een aantrekkelijke leesomgeving. Hoe dan?
- We hebben een chatbot ingericht voor kinderen uit groep 6
- We hebben een aantal bronnen toegevoegd waar de AI mee praat, waaronder een lijst met woorden (woordenschat) die de kinderen in dat jaar moeten beheersen (kennen/kunnen)
- De chatbot in een interactieve omgeving die de dialoog met de leerling aan gaat
- De leerling hoeft niet in te loggen en de chatbot draait op GPT-4.0
- De leerling geeft aan waar hij meer van wil weten, de chatbot geeft de context en de opdrachten.
Dat ziet er als volgt uit:
- Een afbeelding behorende bij de interesse van de leerling (incl. content policy)
- Stuk tekst over de afbeelding (lengte aanpasbaar)
- Een drietal vragen over de afbeelding en de tekst die de leerling beantwoordt
- De chatbot kijkt de antwoorden na en corrigeert waar mogelijk (ook op spelling en grammatica)
- De chatbot vraagt om nieuwe onderwerpen en is afgesteld op een kwartier (15 minuten)
- De tekst is aanpasbaar, net als de moeilijkheid en woordenschat
- Gegenereerde foutjes (nu nog in de demo) zijn niet heel erg, want in de dialoog wordt de leerling gevraagd even met de juf of meester contact op te nemen (bij twijfel)
Dat moeten we onderzoeken
Benieuwd naar wat AI kan betekenen voor jouw onderwijs?
Vaak gelezen EDUprompt blogs:
Inclusief Onderwijs met AI-ondersteuning: Prins Tel bij Stichting Elevantio
Makkelijker lesmateriaal genereren met Prins Tel van stichting Elevantio. Aan de slag met AI-ondersteuning!
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
Makkelijker zoeken en sneller vinden met AI: Talent Primair gaat aan de slag met Primmie!
Makkelijker zoeken en sneller vinden met AI: Talent Primair gaat aan de slag met Primmie!