EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
Stichting Elevantio, met 38 scholen in Zeeuws-Vlaanderen, zet zich in voor inclusief onderwijs. Iedere leerling verdient de kans om te groeien, ongeacht achtergrond of beperking. In samenwerking met EDUprompt en Metis Onderwijsadvies is een krachtige AI-gestuurde rekenbot geïntroduceerd: Prins Tel. Deze innovatieve tool, beschikbaar in minstens vijf talen, ondersteunt leerkrachten in het bieden van gepersonaliseerd onderwijs met aanpasbare prompts. Hierdoor wordt de betrokkenheid van leerlingen vergroot en de werkdruk van leerkrachten verlicht.
De uitdaging voor Elevantio was het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen met uiteenlopende leerbehoeften en taalachtergronden, zonder de leerkrachten extra te belasten. De gewenste oplossing moest flexibel genoeg zijn om persoonlijke begeleiding te bieden, maar ook eenvoudig en efficiënt in gebruik blijven voor de leerkrachten. Bovendien was het doel om de leerprestaties van de leerlingen te verbeteren en een inclusievere leeromgeving te creëren.
De AI-rekenbot, Prins Tel, wordt geleidelijk geïmplementeerd binnen de scholen van Elevantio, onder begeleiding van een team van ICT-coördinatoren en Ronaut den Hollander. Leerkrachten kunnen stap voor stap opdrachten en instructies aanpassen aan de unieke behoeften van elke leerling, wat zorgt voor maatwerkondersteuning in het rekenonderwijs. De meertaligheid van Prins Tel zorgt ervoor dat de tool toegankelijk is voor leerlingen met diverse achtergronden, waardoor taalbarrières worden doorbroken. In de komende periode wordt de uitrol van Prins Tel verder uitgebreid, met voortdurende evaluatie om ervoor te zorgen dat de tool optimaal aansluit bij de behoeften van de scholen. Het doel is om alle scholen binnen Elevantio van deze innovatieve technologie te voorzien, waardoor inclusiviteit binnen het onderwijs wordt versterkt.
Hoewel de introductie nog in volle gang is, merken leerkrachten nu al dat Prins Tel de werkdruk aanzienlijk vermindert. Door leerlingen meer autonomie te geven in de klas, hebben leerkrachten meer tijd voor persoonlijke aandacht en begeleiding. Bovendien draagt de rekenbot bij aan een inclusieve leeromgeving, waarin iedere leerling op zijn of haar eigen tempo en niveau ondersteund wordt. Leerkrachten kunnen zich richten op wat echt belangrijk is: de inhoud van het onderwijs en de persoonlijke ontwikkeling van hun leerlingen.
Met de introductie van de AI-gestuurde rekenbot Prins Tel biedt Stichting Elevantio een waardevolle stap richting inclusief onderwijs. De verdere uitrol van deze tool zal niet alleen de betrokkenheid van leerlingen blijven vergroten, maar ook de werkdruk voor leerkrachten verminderen. Het gefaseerde implementatieproces zorgt ervoor dat de technologie zorgvuldig kan worden aangepast aan de unieke behoeften van elke school.
Prins Tel biedt de toekomst van inclusief onderwijs: waar technologie, maatwerk en veiligheid samenkomen om elke leerling te laten schitteren!
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
Makkelijker zoeken en sneller vinden met AI: Talent Primair gaat aan de slag met Primmie!
Interactieve video’s met ELAI. Hoe kun je AI inzetten in de vorm van interactieve video’s? Stap 1: EDUprompt jouw quiz voor jouw schoolteam of klas en bepaal de inhoud van jouw interactieve video. Stap 2: kloon jouw stem. Stap 3: van cartoon-figuren tot ‘echte’ personen. Selecteer jouw avatar. Stap 4: