Op welke manier gebruik jij AI in de klas?
Uit onderzoek blijkt dat weinig leraren momenteel AI gebruiken. Velen hebben er wel van gehoord maar passen het nog nauwelijks toe. En dat terwijl leerlingen massaal de weg naar het prompten hebben gevonden. Het schrijven van een werkstuk, het nakijken van eigen opdrachten of het vragen om uitleg en filmpjes: ChatGPT staat de hele dag te ratelen. Math with Menno en Juf Roos worden rap vervangen door de chatbot, zo laat een blik op school zien.
Nu de chatbot bij de een al volop ratelt, maar bij de ander nog niet, roept dit de vraag op of dit wel eerlijk en rechtvaardig is. Hebben we allemaal toegang tot, en kennis van, dit soort tools? Het grote gevaar van deze digital divide leidt mogelijk tot kansenongelijkheid: zij die het niet (willen) weten, niet (kunnen) gebruiken of er (niet) voor willen betalen. Barend Last en Erdinç Saçan hebben er in het Parool van 29 januari een mooi (en verontrustend) artikel over geschreven.
Als je jezelf wilt voorbereiden op de toekomst (dus, eigenlijk nu?), hoort kennis over AI zeker een plekje te krijgen. Voor school heeft AI onwijs voor leraren heel veel mogelijkheden: denk aan het maken van creatieve presentaties, lesmateriaal, afbeeldingen en toetsen. Zelfs het nakijken van toetsen kun je door AI laten doen.
Echter, het is natuurlijk nieuwe technologie en ket hier en daar zeker nog aandachtspunten en verbeteringen. Soms fabuleert de chatbot of geeft niet het juiste antwoord op een vraag. Daarom is het juist nu belangrijk om te leren hoe je AI gebruikt voor school.
Bij EDUprompt leer je dit. Door middel van bijvoorbeeld een middag te EDUprompten of je AI-bewijs te halen, leer je binnen no-time een fundering om ‘hands on’ aan de slag te gaan met AIl.Nu de
De potentie van AI in de klas voor de basisschool en de middelbare school
Kunstmatige intelligentie (AI) is niet langer een futuristisch concept, maar een realiteit die onze manier van leven en leren transformeert. In de context van lesgeven op de basisschool en middelbare school, biedt AI ongekende mogelijkheden om het leerproces te verrijken en te personaliseren.
Het potentieel van AI om de ervaring van lesgeven te verbeteren is enorm, en het is essentieel om te begrijpen hoe deze technologie kan worden ingezet om leraren en schoolleiders te ondersteunen op een juiste manier.
Een van de meest opvallende toepassingen van AI in het onderwijs is de mogelijkheid om leerervaringen op maat te maken.
AI-systemen kunnen patronen in de leerprestaties van leerlingen herkennen en aanbevelingen doen voor individuele leerpaden. Dit betekent dat elke leerling instructie kan ontvangen die is afgestemd op hun voorkeuren, vaardigheden en interesses. Door deze aanpassingen kunnen leerlingen op hun eigen tempo werken en worden ze uitgedaagd op een niveau dat bij hen past, wat kan leiden tot een dieper begrip, inclusiviteit en een grotere betrokkenheid bij het leren en het lesmateriaal (engagement).
Verder kan AI leraren ondersteunen door tijdrovende taken te automatiseren, zoals het beoordelen van toetsen en het bijhouden van de voortgang van leerlingen. Met deze taken uit handen genomen, kunnen leraren zich meer richten op het faciliteren van hulp en aandacht in de klas en het bieden van ondersteuning waar dat het meest nodig is.
AI kan ook helpen bij het identificeren van leerlingen die extra hulp nodig hebben, waardoor leraren vroegtijdig kunnen ingrijpen en gepersonaliseerde ondersteuning kunnen bieden. Ideaal!
Het perspectief van AI en de uitdagingen van dit moment op school
Een ander belangrijk aspect van AI gebruiken op school is de mogelijkheid om interactieve leerervaringen te creëren. AI-gedreven programma’s en games kunnen complexe concepten tot leven brengen en leerlingen op een boeiende manier bij de lesstof betrekken. Deze technologieën kunnen de nieuwsgierigheid prikkelen en een liefde voor leren aanwakkeren, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van levenslange ‘leerders’.
Het gebruik van AI in het onderwijs gaat echter ook gepaard met uitdagingen en overwegingen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de implementatie van AI ethisch verantwoord is en de privacy en gegevens van leerlingen beschermt. Daarnaast moet er aandacht zijn voor de digitale kloof; niet alle leerlingen hebben thuis toegang tot de technologie die nodig is om van AI-gestuurde educatieve hulpmiddelen te profiteren. Scholen en beleidsmakers moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke toegang hebben tot de voordelen die AI kan bieden.
Ondanks deze uitdagingen is het duidelijk dat AI de potentie heeft om de manier waarop we leren fundamenteel te veranderen. Door AI op een doordachte en inclusieve manier te integreren in het onderwijs, kunnen we een toekomst creëren waarin elke student de ondersteuning en middelen krijgt die ze nodig hebben om te slagen.
Het is een spannende tijd voor onderwijsinnovatie, en AI staat centraal in deze transformatie. Daarbij is het dus belangrijk dat de digital divide zo snel mogelijk wordt overbrugd. Start morgen met je te verdiepen in de vraag wat AI is en hoe je het kunt toepassen. Niet alleen voor je eigen lessen, maar ook voor het leren van de leerlingen en het bieden van gelijke kansen.
Benieuwd naar wat AI kan betekenen voor jouw onderwijs?
Vaak gelezen EDUprompt blogs:
Inclusief Onderwijs met AI-ondersteuning: Prins Tel bij Stichting Elevantio
Makkelijker lesmateriaal genereren met Prins Tel van stichting Elevantio. Aan de slag met AI-ondersteuning!
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
EPAC-K: Een model voor een verantwoorde inzet van generatieve AI in de klas
Makkelijker zoeken en sneller vinden met AI: Talent Primair gaat aan de slag met Primmie!
Makkelijker zoeken en sneller vinden met AI: Talent Primair gaat aan de slag met Primmie!